Pertemuan, Pertunangan dan Pernikahan….

Saya… Kamu… Dia… Dan mereka…
 
Kita semua sudah dilamar sejak dari alam baqa’ dengan si dia…
 
Yang namanya kematian…
 
Dan, iya… Mati itu pasti, hiduop itu in shaa allah…
 
Dalam sibuk nak kejar-kejar dunia, cuba berhenti seketika, dan pandang wajah ceria itu ke dalam cermin kaca…
 
Apakah kita sudah sedia dengan perkahwinan abadi itu?
 
Kerana, kita sedang dalam tempoh pertunangan yang panjang dengannya…
 
Entah esok, entah lusa… Entah minggu ini, entah minggu depan… Entah tahun ini, entah tahun depan…
 
Tiada siapa tahu, melainkan Yang Khaliq Yang Maha Esa…
 
Pertunangan yang panjang…
 
Apakah hantaran kita cantik berhias…
 
Atau buruk dipandang?
 
 
 
Hei awak!
Sudah lama kita berkenalan, 
Ketika itu saya masih hingusan,
Awak datang tanpa jemputan,
Tiada ribut tiada taufan,
Atuk jatuh tiba-tiba pengsan, 
Lepas tu ucap selamat jalan,
Awak buat nenek meroyan!
 
Hei awak!
Entah pula berapa haribulan,
Kawan baik melintas jalan, 
Pulang dari sekolah harian, 
Sambil makan satay ikan,
Awak sergah buat kejutan,
Buat dia jadi tak keruan,
Kena rempuh lori lima tan!
 
Hei awak! 
Awak buat mak tak siuman,
Bila awak datang buat lawatan,
Ke hospital tempat persalinan,
Mak mengandung adik kelapan,
Adik masih dalam kandungan,
Awak datang tersenyum sakan,
Adik lesap tidak pernah kelihatan.
 
Hei awak!
Meski awak buat saya tak aman,
Tiga kali buat saya kesedihan,
Atuk, kawan dan adik perempuan,
Macamlah awak tiada belas kasihan,
Awak pandai memujuk melayan,
Habis saya tangkap chentan,
Akhirnya saya termakan umpan! 
 
Hei awak!
Awak datang buat lamaran,
Saya masih dalam dua puluhan,
Awak hulurkan cincin pertunangan,
Kita menanges penuh perasaan,
Apabila doktor akhirnya sahkan,
Dalam otak ada ketumbuhan,
Doktor beri tempoh enam bulan.
 
Hei awak!
Bila tiba hari pernikahan,
Awak nampak segak dan tampan,
Berbaju Melayu kain kaftan,
Lengkap samping sulaman tangan,
Awak pandang saya penuh kechentaan,
Terbaring lesu mengaduh kesakitan,
Hanya mampu mengukir senyuman. 
 
Hei awak!
Awak dan tok kadi duduk berhadapan,
Wajah ceria penuh kegembiraan,
Tok kadi pantas hulurkan tangan,
Awak sambut penuh keyakinan, 
Hati saya penuh debaran,
Adakah hari penuh kebahagiaan?
Atau keperitan tak berkesudahan?
 
Hei awak!
Sekali lafaz awak ucapkan,
Selesai sudah diijabkabulkan,
Awak datang memberi kucupan,
Air mata mengalir tak tertahan,
Inilah hari saya bakal ucapkan,
Selamat tinggal dunia khayalan,
Alam sebenar menjadi idaman.
 
Ah tiada apa yang dapat diungkapkan,
Tiada apa yang mahu diomelkan,
Pada hari penuh dengan coretan,
Pada hari yang sudah ditentukan,
Awak dan saya sudah dijodohkan,
Akhirnya akur memegang gelaran,
Isteri yang sah kepada kematian. 
 
Gunting dan Tampal dari:
Advertisements

Bolehland, Oh, Malaysia!

Malaysians…

Malaysians… Mereka tak pernah gagal membuat saya terkesima dan rasa serba…

Ya! Malaysia boleh katanya…

*Heh*

Terjemuh dengan artikel hiburan…

Isu baru, Erra Fazira sah bercerai lagi…

Dan, sungguh, komen-komen yang ada, serba pelik dan janggal…

Ya! Pelik dan janggal… Untuk tanah Malaysia yang berkepadatan penduduknya lebih 50% berbangsa Melayu dan beragama Islam…

Terjemuh pula dengan rancangan hiburan.. You name it!

Meletup? Melodi? Galaksi Bima Sakti?

Semuanya jenis sibuk nak amik tahu hal dalam kain… Dan ya! Wartawan yang mengajukan soalan, bukan yang beragama lain, melainkan islam belaka…

*Huh!*

Bila si selebriti mula pakai tudung… Mula laaa keluar soalan serba meloya…

“Kenapa pakai tudung?”

“Tak takut rezeki kurang ke?”

“Tak takut orang tak offer berlakon ke?”

“Tak rasa ke, hidup tak bebas bila dah pakai tudung?”

“Tak rasa sayang ke dengan kehidupan lama?”

Blablablablabla…

Which is macam sangat mengarut!

Dan bila si selebriti jawap… Ada aje yang nak dibidas balik…

Dan, mengundang kerutan kening yang sangat hebat di dahi… Malah, kadang-kadang hampir rasa nak bagi reverse punch direct terus ke muka si wartawan…

Soalan dangkal dari otak udang!

Sungguh!

Terasa seolah-olah, Islam di Malaysia ini sangat asing… Walhal ia adalah anutan rasmi Negara ini…

Itu baru meninjau ke lubuk glamor lip lap lip lap…

Belum lagi ke lubuk politik…

Wasatiyyah sangat kan?

*Huh*

Mengarut!

Islam pada Kad Pengenalan…

Itu boleh disimpulkan…

Orang guna kalimah Allah, kau marah… Sebab yang guna tu Cina… Kristian…

Tapi, Melayu, hina Rasulullah.. Kekasih Allah, kau diam…

Malah, dia hina kalimah syahadah pun, kau kata… Dia pemikir… Cara dia fikir twisted… Kononnya, manusia tak faham… Kononnya, saja nak buat isu… Kononnya saja nak tuding jari arah mereka…

Karut!

Karut!

Karut!

 Kalau sampai kalimah syahadah pon dipertikaikan…

Kalau sampai sosok polos dan serba agung Rasulullah pun kau mainkan…

Itu bukan pemikir…

Itu penyesat!

Dan…

Ya!

Malaysia kan serba boleh!

*Heh!*

Jalan ini…

Ada satu ketika, kita rasa kita perlukan seseorang untuk bercakap, bersoal jawab, berdebat, bergaduh dan sebagainya…

Tapi, Allah tak hadirkan ia depan mata…

Sebab Allah nak kita mengadu hanya pada Dia…

Allah!

****

Perasaan yang merudum jatuh sejak akhir-akhir ini…

Rasa diri serba lemah, serba rapuh dan serba serbi huduh dan hilang…

Dan setiap kali rasa itu datang, Sami Yusuf dengan penuh istiqamah melagukan Make Me Strong di telinga…

Betapalah…

Betapalah, Allah itu Maha Penyayang, Maha Menyentuh hati manusia yang serba dhaif seperti aku…

Rasa ketidak-beradaan…

Rasa macam tak mampu nak menyentuh hati sendiri dengan kalam muliaNya…

Rasa serba tak kena sebab tak rasa apa-apa bila membaca kalam suci itu…

Ia membuat diri tak betah…

Satu juzuk Satu hari yang tidak bermakna!

Sungguh!

Setakat jadi orang yang sangat aktif dalam production, tapi tak de sebarang efficiency ataupun tiada rasa serba dihujani dengan cahaya agung…

Rasanya ia satu rasa yang serba parah…

Sungguh!

Terasa jalan yang dilalui ini serba panjang…

Serba payah…

Serba susah…

Perasaan jadi merudum terus…

Rasa hati serba sedih dan sayu…

Dibawa mengadap pada Yang Maha Esa, tiada kata yang mampu terluah… Hanya air mata…

Sungguh!

Perasaan serba entah apa ini, serba menyesakkan…

Dan, ia tak mampu ditafsirkan dengan kata-kata…

Jalan ini sumpah panjang!

Jalan ini sungguh, ia memerlukan kekuatan hati yang serba tinggi…

Jalan yang dipilih ini, memerlukan hati untuk jadi kebal dan serba pejal dengan jahiliyah yang serba banyak dan serba berleluasa…

Jalan ini sumpah susah!

Jalan ini sumpah lelah!

Tapi….

Ia setimpal dengan ganjaran yang Allah dah sediakan…

Kerana syurga itu mahal harganya…

Kerana syurga itu eksklusif tarafnya…

Dan, belum tentu aku tergolong antara 70,000 orang yang dijanji Rasulullah untuk masuk syurga dengan percuma…

Kerana itu, perlu usaha…

Perlu jitu dan ampuh…

Tiada toleh-toleh ke belakang lagi…

Memang…

Bakal ada yang hilang dalam hidup ini…

Sahabat, kawan, keseronokan dunia…

Tapi…

Bukankah syurga itu mahal harganya, Cik Sya?

Senyum, tak perlu kata apa-apa…

Nangis, juga tak perlu kata apa-apa…

Supplement Roh…

Hati yang bernoda-noda...

Hati yang bernoda-noda…

Sekarang ni, macam makin banyak dan makin popular stok-stok supplement atau makanan kesihatan yang terjual di pasaraya…

Ada yang fungsinya untuk kurus, untuk putih gebu, untuk tenaga, untuk cegah itu ini… Macam-macam lagi laaa…

Pendek kata, cakap je untuk sakit apa, In shaa Allah para pengedar/penjual tu, memang senang je nak cari…

Dari jenama S, ke jenama A, ke jenama M ke jenama F atau jenama apa sekalipun… Semuanya menawarkan testimoni-testimoni mereka yang serba gebabom da vasss… Gituh!

Malah, tawaran harga dan pulangan balik modal sekiranya jadi ahli juga cukup mengujakan jiwa dan raga…

Ohhoi! Siapa yang tak mahu duit kan?

Dengan kos sara hidup yang semakin mencengkam dan mencekik batang leher, sudah tentu pulangan-pulangan nilai berbentuk asset dan matawang mengaburi mata sekalian kita, sebagai manusia… Kan?

Tapi…

Tapi, dengan lambakan produk-produk kesihatan badan ni, atau bahasa lainnya raga ni… Sejauh mana pula produk-produk kesihatan jiwa dan rohani dipromosikan dan dipandang dengan nilai yang seberat menjaga kesihatan fizikal yang serba nampak ni?

Yelah…

Kalau kita demam, mesti ada symptoms yang kita nampak kan? Macam, mata merah, hidung berhingus, kepala pusing, suhu badan naik…

Tapi, kalau roh demam? Macam mana symptomnya? Macam mana nak kesan ia?

Lagi…

Kalau fizikal sakit-sakit, contoh macam sakit kudis atau kusta atau panau atau errrr… campak… Mesti kita nampak kan segala bentuk peta dunia tu atas badan kita…

Tapi…

Macam mana kalau roh kita yang diserang sakit kusta, kudis, panau, campak dan segala tu? Malah, ia jauh lebih kronik dari apa yang kita dapat lihat dengan mata…

Macam mana nak kesan?

Macam mana nak baikkan ia?

Macam mana nak sembuhkan ia?

Bagaimana?

Huh! Gelabah ayam kejap…

Secara jujur, sakit fizikal, tak kisah laaa sakit apa pun, memang kita akan nampak… Jelas, terang dan nyata buat kata Ustaz Don semalam masa ngajar ilmu tajwid hukum Izhar Halqi dekat TV Al-Hijrah…

Ya!

Sakit fizikal, jelas, terang dan nyata kita nampak…

Sakit roh?

Derita roh kita?

Sedar tak roh kita ni tengah menjerit minta makanannya? Minta diisi kegersangan dahaganya yang tak pernah kita peduli… Minta diberi barang secebis makanan yang berkhasiat supaya ia tak terus rasa lelah dan penat dibiar dan tidak diambil peduli…

Pernah kita hirau?

Kita hanya hirau tentang kecantikan luaran… Sedang, kecantikan dalaman? Kecantikan roh?

Sebab, waktu kita dibangkit di Padang Mahsyar nanti, bukan batang tubuh fizikal kita ini yang kita mahu pamerkan pada Allah s.w.t.

Masa di Padang Mahsyar nanti, dah tak guna kau cantik, kau kurus, kau sihat walafiat fizikalnya…. Tapi, roh kau, kurus kering, serba sakit, compang camping… Tak rasa malu?

*Peluh besar*

Jadi, sejauh mana kita ambil berat akan supplement Roh kita?

Sejauh mana kita mengimani yang Allah itu Esa, dan Nabi Muhammad itu kekasihNya?

Sejauh mana kita mengimani para Malaikat dan Kitab-Kitab Allah yang mengalirkan tauhid dan hidayahNya?

Sejauh mana kita mengimani Hari Kiamat dan juga Qada’ dan Qadar kita?

Semua ini makanan roh…

Makanan roh yang serba tak nampak tu…

Kita memang tak nampak roh kita sakit… Roh kita tengah derita mahupun sengsara…

Tapi, pernah tak timbul perasaan serba tak kena?

Tiba-tiba je rasa nak menangis? Tiba-tiba je rasa serba tak kena… Tiba-tiba je rasa macam seorang diri di tanah tandus…

Pernah tak rasa begini?

Percayalah, sekiranya kamu pernah dicampak Allah, rasa serba serbi tak kena ini, itu sebenarnya, tanda Allah tengah memanggil-manggil hati dan roh mu dengan penuh kasih sayang….

Allah sedang menyeru-nyeru roh kita agar kembali tunduk padaNya…

Allah sedang rindu pada rintih tangis kita di tikar sejadah…

Sungguh!

Malah, andai kamu rasa hidup kamu tak tenteram… Gaji beribu, tapi, tetap rasa seperti gaji baru berapa ratus…

Atau, kamu rasa, semua orang membencimu…

Hidupmu rasa seolah-olah jadi kebencian manusia… Errr…

Mahupun, kamu rasa serba benci dengan kawan yangsebelum ini baik dan sentiasa dengan kamu tiba-tiba….

Malah, kamu rasa seluruh dunia gelap-gelita… Jadi pemarah, jadi rebellion, jadi serba raksasa entah hapa-hapa… Ughhh…

*Batuk kecil*

Percayalah, itu tanda roh kamu sedang menderita… Bukan sekadar demam panas, atau demam biasa.. Mungkin sedang diserang kanser membunuh entah apa…

Sebelum roh jadi serba hampir mati… Sebelum hati jadi serba mati…

Kenapa kamu tak tarik kaki, bawa ke tikar sejadah…

Heret diri ke majlis-majlis ilmu… Tarik telinga sendiri supaya dengar perkataan-perkataan baik daripada para asatizah yang bertebaran di radio mahupun kaca TV…

Atau, mendaftar diri dengan paksarela ke program-program keagamaan mahupun usrah mingguan yang berlambak-lambak dan melata-lata atas Tanah Melayu ni…

Sebab, sedar atau tidak…

Ubat hati, ubat roh yang serba sakit atau derita…

Hanya dengan kembali pada Yang Maha Esa…

Selagi hidup rasa terumbang-ambing tak ada hala tuju… Selagi destinasi abadi dan cita-cita serba suci, tak mampu nak dihadam dengan akal yang serba logic tu…

Menimba ilmu, menambah amal, membawa hati dan diri pada Ilahi, itu adalah ubat pada sakit hati dan parah jiwa yang membawa pada roh serba sulit dan derita…

Kalau fizikal serba sihat, serba tip top, serba canggih-manggih…

Takkan roh nak dibayar serba sakit, serba derita, serba kalut?

Jadi…

Supplement roh, anyone?

Aseef Jiddan

Maaf…

Aseef jiddan…

Maaf sebab sibuk dengan urusan yang bertimpa-timpa hingga tak berdaya nak update belog yang serba terpencil ini…

*Errr…*

Eh, alasan!

Mana de sibuk mana pon… IG, FB, boleh kata tiap masa kau hupdate, Cik Sya!

Wuuu~~~ Maaf… Aseef jiddan… Nyata diri serba kerdil ini khilaf…

Mahu berkongsi nota-nota usrah dan tadabbur, serta beberapa siri daurah dan juga kuliah yang diikuti, tapi…

Buku nota tertinggal di rumah…

Aseef lagi…

*Bape banyak nak minta maaf ni?*

Mohon doa, saya terus istiqamah berkongsi ilmu yang serba sedikit di sini…

Jumpa di kelapangan akan datang…

Masa tu, memang post bakal mencurah ibarat chocolate coco crunch melimpah di ladang gandum…

In shaa Allah…

Mohon pamit dulu…

Ada waktu, akan terluang juga segala di sini…

Oh, boleh follow IG disyafiqahsham atau follow mukabuku di Syafiqah Binti Sham…

Maaf, memang jarang nak approve membe… Kalau ada butang follow, boleh follow di situ…

Sebarang pertanyaan mengenai usrah, ODOJ = One Day One Juzu’, boleh directly email ke syafiqahsham@gmail.com . In Shaaa Allah, mana terdaya bakal dibantu.

Jazakillah Khair Kathir sebab follow tulisan blelog kerdil ni..

Uhibbukum Fillah~~~

Ini Sejarah Kita: Part 1 – Sunnatullah.

(Kekalahan orang-orang yang menentang Rasul Allah sudah tetap menurut) “Sunnatullah” (peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi; dan Engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu.

(Al-Fath – 48:23)

Sunnatullah – peraturan Allah…

Kita lahir di dunia, membesar, dewasa adalah sunnahtullah.

Takat didih air juga sunnatullah.

Ulat beluncas yang hodoh bertukar menjadi rama-rama yang cantik juga sunnatullah.

Dan, sekian banyak perkara yang berlaku di atas muka bumi ini, semuanya berdasarkan sunnatullah, yang dah tertulis, tersimpan kejap dalam Loh Mahfuz.

Kan?

Naik turunnya Islam – bermula dengan asing, berakhir dengan asing – juga sunnatullah.

Malah, hingga sekecil-kecil atom/zarah juga bergerak berdasarkan sunnatullah.

Hatta ,kau kahwin, mati, hidup, beranak-pinak etc, juga atas pentadbiran Allah – masih, sunnatullah!

Jadi, tak perlu laaa dok Tanya bila orang nak kahwin dan dengan siapa…

*Eh?*

Jadi, bilamana mereka mempersoalkan kedaulahan Islam di dunia pada masa kini, adakah mereka mempersoalkan Sunnahtullah yang Allah dah tetapkan ini?

Hmmm…

Rasanya, kerana kurang ilmu, kurang pembacaan, malah kurang daya nak mengkaji tu yang buat orang menyoal soalan yang bukan-bukan…

Eh, tidaklah bermakna kita perlu berserah je… Biar je… Yelah, nanti-nanti Islam menang jugak! LOL!

Malu ah… Islam menang, tapi, nama awak bukan salah seorang yang menjadi pembawa Islam ke tahap Ustaziyatul Alam tu… Tak ke?

Sunnatullah… Sejarah yang dah berlaku dalam dunia ini, bukanlah suatu kebetulan semata-mata, melainkan ia merupakan setiap peristiwa yang telah tercatat menurut sunnah Allah s.w.t semata-mata.

Kebangkitan, kejatuhan juga pergerakan bawah tanah Islam, semuanya sudah Allah tetapkan.

Dan, memang sudah sunnah Allah Islam itu kembali asing di akhir zaman.

Tapi…

Ia bukanlah alasan untuk kita jadi manusia yang bersikap tunggu dan lihat…

Tunggulah, nanti ada orang yang akan jadi Sultan Al-Fateh era moden…

Tunggulah, nanti Allah pasti akan turunkan hambaNya yang bertakwa untuk jadi seperti Salahuddin Al-Ayubi..

Tunggulah… Nantilah..

Bukankah Allah kata kita perlu berusaha sebelum bertawakkal sepenuhnya pada Allah?

Banyak mana usaha kita?

Banyak mana dakwah kita?

Takkan nak tengok je, jadi pemerhati? Jadi si bisu? Atau jadi si buta yang hilang tongkat? Hanya tunggu orang datang pimpin?

Kenapa bukan kita yang jadi agen penggerak ke arah sunnatullah yang membawa kemenangan Islam satu masa nanti?

Kalau sekadar nak jadi keyboard warrior, kalau setakat tahu bashing di mukabuku, atau bashing di laman blog tanpa daya usaha yang jitu secara langsung dengan badan-badan dakwah yang bergerak aktif…

Rasanya, boleh muntah-hijaukan diri anda sendiri!

*Eh, emosi pula*

Kerana, sunnatullah itu pasti…

Islam, satu ketika dulu pernah mentadbir 2/3 dunia. Ketika bangsa Rom, Parsi, Greek, India dan China tenggelam dalam akhlak kotor dan kalut mereka.

Islam, pada ketika ia mentadbir 2/3 dunia, digeruni dan menjadi kayu pengukur pada tamadun Eropah berkembang biak seperti sekarang. Pimpinan khilafah disegani dan dijadikan sebagai pedoman mereka. Tatkala Islam menjadi serba tinggi dan menjadi sumber rujukan dunia.

Ya, Islam itu yang pernah menghasilkan pemimpin-pemimpin hebat seperti Sultan Ahmad Al-Fateh, Salahuddin Al-Ayubi dan ramai lagi. Malah melahirkan para ilmuwan terbilang yang dikenali hingga kini. Ibnu Sina, Al-Khawarizmi dan lain-lain.

Dan, kerana sunnah Allah, Islam jatuh jua… Kerana kepincangan akhlak umat Islam itu sendiri yang leka dan alpa.

Tapi, masih, ia bukan satu kebetulan. Ia masih di bawah pentadbiran Allah Yang Esa semata-mata.

Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan memperbuat apa yang Dia kehendaki.

(Ibrahim – 14:27)

Dan, masih juga, samada kau baik, atau kau jahat, kau kafir atau kau muslim, kau kaya atau kau miskin, semua itu sunnatullah yang telah Allah tetapkan.

Dan sesungguhnya telah Kami binasakan orang yang serupa dengan kamu. Maka adakah orang yang mau mengambil pelajaran?

(Al-Qamar – 54:51)

Dan, telah Allah katakan, seharusnya, setiap yang jadi sejarah itu, harus kita teladani dan ambil iktibar. Bukannya dengan berserah membabi-buta tanpa daya usaha yang ampuh dan jitu.

Ohhoi!

Mari jadi seperti mereka semua. Mari membina diri menjadi Individu Muslim yang mampu menyumbang kepada Baitul Muslim dan Masyarakat Muslim. .Tangga menuju Daulah Islam, dank e arah Khilafah Islam itu, sangat panjang. Apatah lagi menjejak ke tangga Empayar Islam sebelum kembali bergelar Ustaziyatul Alam.

Benar, ia sunnatullah.

Tapi, tak mahukah kita jadi salah seorang penyumbangnya?

*Wink, Wink, Wink*

Wallahu’alam.

 Picture 192

Sumber rujukan:

  1. Daurah IKRAM – Ini Sejarah Kita (5 Oct – 6 Oct 2013)
  2. Ini Sejarah Kita by Thoriq Ahmad
  3. Al-Qur’an

Hinanya manusia…

Betapa hinanya manusia. Dimuliakan bukan kerana apa-apa, tapi kerana Allah menutup aibnya.

Nanges.

(APG @ Inche Gabbana)

Allahu Rabbi…

Terasa Allah sangat baik dengan diri yang serba serbi kurang ini…

Allah tutup segala aib yang sebelum ini serba nampak pada mata orang lainnya…

Allah tutup segala yang buruk-buruk, yang hina-dina, hingga diri dipandang baik belaka…

Allah…

Rasa tak tercukupkan nafas nak menghitung rasa syukur..

Dan, terasa kecilnya diri, hingga Allah terpaksa tutup aib diri, sebab Allah nak bawa diri ke satu tempat lebih tinggi…

Kecil, kerdil…

Hina…

*Nangis*

 a145f-girlscry