Aseef Jiddan

Maaf…

Aseef jiddan…

Maaf sebab sibuk dengan urusan yang bertimpa-timpa hingga tak berdaya nak update belog yang serba terpencil ini…

*Errr…*

Eh, alasan!

Mana de sibuk mana pon… IG, FB, boleh kata tiap masa kau hupdate, Cik Sya!

Wuuu~~~ Maaf… Aseef jiddan… Nyata diri serba kerdil ini khilaf…

Mahu berkongsi nota-nota usrah dan tadabbur, serta beberapa siri daurah dan juga kuliah yang diikuti, tapi…

Buku nota tertinggal di rumah…

Aseef lagi…

*Bape banyak nak minta maaf ni?*

Mohon doa, saya terus istiqamah berkongsi ilmu yang serba sedikit di sini…

Jumpa di kelapangan akan datang…

Masa tu, memang post bakal mencurah ibarat chocolate coco crunch melimpah di ladang gandum…

In shaa Allah…

Mohon pamit dulu…

Ada waktu, akan terluang juga segala di sini…

Oh, boleh follow IG disyafiqahsham atau follow mukabuku di Syafiqah Binti Sham…

Maaf, memang jarang nak approve membe… Kalau ada butang follow, boleh follow di situ…

Sebarang pertanyaan mengenai usrah, ODOJ = One Day One Juzu’, boleh directly email ke syafiqahsham@gmail.com . In Shaaa Allah, mana terdaya bakal dibantu.

Jazakillah Khair Kathir sebab follow tulisan blelog kerdil ni..

Uhibbukum Fillah~~~

Ini Sejarah Kita: Part 1 – Sunnatullah.

(Kekalahan orang-orang yang menentang Rasul Allah sudah tetap menurut) “Sunnatullah” (peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi; dan Engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu.

(Al-Fath – 48:23)

Sunnatullah – peraturan Allah…

Kita lahir di dunia, membesar, dewasa adalah sunnahtullah.

Takat didih air juga sunnatullah.

Ulat beluncas yang hodoh bertukar menjadi rama-rama yang cantik juga sunnatullah.

Dan, sekian banyak perkara yang berlaku di atas muka bumi ini, semuanya berdasarkan sunnatullah, yang dah tertulis, tersimpan kejap dalam Loh Mahfuz.

Kan?

Naik turunnya Islam – bermula dengan asing, berakhir dengan asing – juga sunnatullah.

Malah, hingga sekecil-kecil atom/zarah juga bergerak berdasarkan sunnatullah.

Hatta ,kau kahwin, mati, hidup, beranak-pinak etc, juga atas pentadbiran Allah – masih, sunnatullah!

Jadi, tak perlu laaa dok Tanya bila orang nak kahwin dan dengan siapa…

*Eh?*

Jadi, bilamana mereka mempersoalkan kedaulahan Islam di dunia pada masa kini, adakah mereka mempersoalkan Sunnahtullah yang Allah dah tetapkan ini?

Hmmm…

Rasanya, kerana kurang ilmu, kurang pembacaan, malah kurang daya nak mengkaji tu yang buat orang menyoal soalan yang bukan-bukan…

Eh, tidaklah bermakna kita perlu berserah je… Biar je… Yelah, nanti-nanti Islam menang jugak! LOL!

Malu ah… Islam menang, tapi, nama awak bukan salah seorang yang menjadi pembawa Islam ke tahap Ustaziyatul Alam tu… Tak ke?

Sunnatullah… Sejarah yang dah berlaku dalam dunia ini, bukanlah suatu kebetulan semata-mata, melainkan ia merupakan setiap peristiwa yang telah tercatat menurut sunnah Allah s.w.t semata-mata.

Kebangkitan, kejatuhan juga pergerakan bawah tanah Islam, semuanya sudah Allah tetapkan.

Dan, memang sudah sunnah Allah Islam itu kembali asing di akhir zaman.

Tapi…

Ia bukanlah alasan untuk kita jadi manusia yang bersikap tunggu dan lihat…

Tunggulah, nanti ada orang yang akan jadi Sultan Al-Fateh era moden…

Tunggulah, nanti Allah pasti akan turunkan hambaNya yang bertakwa untuk jadi seperti Salahuddin Al-Ayubi..

Tunggulah… Nantilah..

Bukankah Allah kata kita perlu berusaha sebelum bertawakkal sepenuhnya pada Allah?

Banyak mana usaha kita?

Banyak mana dakwah kita?

Takkan nak tengok je, jadi pemerhati? Jadi si bisu? Atau jadi si buta yang hilang tongkat? Hanya tunggu orang datang pimpin?

Kenapa bukan kita yang jadi agen penggerak ke arah sunnatullah yang membawa kemenangan Islam satu masa nanti?

Kalau sekadar nak jadi keyboard warrior, kalau setakat tahu bashing di mukabuku, atau bashing di laman blog tanpa daya usaha yang jitu secara langsung dengan badan-badan dakwah yang bergerak aktif…

Rasanya, boleh muntah-hijaukan diri anda sendiri!

*Eh, emosi pula*

Kerana, sunnatullah itu pasti…

Islam, satu ketika dulu pernah mentadbir 2/3 dunia. Ketika bangsa Rom, Parsi, Greek, India dan China tenggelam dalam akhlak kotor dan kalut mereka.

Islam, pada ketika ia mentadbir 2/3 dunia, digeruni dan menjadi kayu pengukur pada tamadun Eropah berkembang biak seperti sekarang. Pimpinan khilafah disegani dan dijadikan sebagai pedoman mereka. Tatkala Islam menjadi serba tinggi dan menjadi sumber rujukan dunia.

Ya, Islam itu yang pernah menghasilkan pemimpin-pemimpin hebat seperti Sultan Ahmad Al-Fateh, Salahuddin Al-Ayubi dan ramai lagi. Malah melahirkan para ilmuwan terbilang yang dikenali hingga kini. Ibnu Sina, Al-Khawarizmi dan lain-lain.

Dan, kerana sunnah Allah, Islam jatuh jua… Kerana kepincangan akhlak umat Islam itu sendiri yang leka dan alpa.

Tapi, masih, ia bukan satu kebetulan. Ia masih di bawah pentadbiran Allah Yang Esa semata-mata.

Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan memperbuat apa yang Dia kehendaki.

(Ibrahim – 14:27)

Dan, masih juga, samada kau baik, atau kau jahat, kau kafir atau kau muslim, kau kaya atau kau miskin, semua itu sunnatullah yang telah Allah tetapkan.

Dan sesungguhnya telah Kami binasakan orang yang serupa dengan kamu. Maka adakah orang yang mau mengambil pelajaran?

(Al-Qamar – 54:51)

Dan, telah Allah katakan, seharusnya, setiap yang jadi sejarah itu, harus kita teladani dan ambil iktibar. Bukannya dengan berserah membabi-buta tanpa daya usaha yang ampuh dan jitu.

Ohhoi!

Mari jadi seperti mereka semua. Mari membina diri menjadi Individu Muslim yang mampu menyumbang kepada Baitul Muslim dan Masyarakat Muslim. .Tangga menuju Daulah Islam, dank e arah Khilafah Islam itu, sangat panjang. Apatah lagi menjejak ke tangga Empayar Islam sebelum kembali bergelar Ustaziyatul Alam.

Benar, ia sunnatullah.

Tapi, tak mahukah kita jadi salah seorang penyumbangnya?

*Wink, Wink, Wink*

Wallahu’alam.

 Picture 192

Sumber rujukan:

  1. Daurah IKRAM – Ini Sejarah Kita (5 Oct – 6 Oct 2013)
  2. Ini Sejarah Kita by Thoriq Ahmad
  3. Al-Qur’an

Hinanya manusia…

Betapa hinanya manusia. Dimuliakan bukan kerana apa-apa, tapi kerana Allah menutup aibnya.

Nanges.

(APG @ Inche Gabbana)

Allahu Rabbi…

Terasa Allah sangat baik dengan diri yang serba serbi kurang ini…

Allah tutup segala aib yang sebelum ini serba nampak pada mata orang lainnya…

Allah tutup segala yang buruk-buruk, yang hina-dina, hingga diri dipandang baik belaka…

Allah…

Rasa tak tercukupkan nafas nak menghitung rasa syukur..

Dan, terasa kecilnya diri, hingga Allah terpaksa tutup aib diri, sebab Allah nak bawa diri ke satu tempat lebih tinggi…

Kecil, kerdil…

Hina…

*Nangis*

 a145f-girlscry

Marah

Beginilah kamu, kamu menyukai mereka, padahal mereka tidak menyukai kamu, dan kamu beriman kepada kitab-kitab semuanya. Apabila mereka menjumpai kamu, mereka berkata “Kami beriman”, dan apabila mereka menyendiri, mereka menggigit ujung jari antaran marah bercampur benci terhadap kamu. Katakanlah (kepada mereka): “Matilah kamu karena kemarahanmu itu”. Sesungguhnya Allah mengetahui segala isi hati. (Al-i’lmran – 3:119)
 
Ok, secara jujur, memang tengah marah… 😦
 
Marah sangat-sangat sampai rasa macam nak bashing semua orang…
 
Tapi, bukak Qur’an, dan jumpa ayat ni yang berkaitan ngan marah…
 
Macam terkedu kejap…
 
Ok, jujurnya, dah nangis… (Tapi, dalam hati sebab nangis bebetul jap g, satu ofis heran!)
 
Hmmm…
 
“Matilah kamu kerana kemarahanmu itu..”
 
*Nangis*
 
“Sampai bila nak jadi si baran ni, Syafiqah?” tanya satu suara di balik sana kepala…
 
“Sampai bila nak biar hati tu sakit sendiri sebab marah-marah tak tentu hala ni?” soal suara di balik sana kepala lagi…
 
“Kenapa tak bunuh je raksasa gorgon yang menghuni hati tu? Kesian dekat diri sendiri!”
 
Sumpah nangis!!!
 
Whoooaaaa~~~~
 
Cik Sya, kamu ni kenapa??? Sudah-sudah laaa jadi si baran yang panas tak tentu hala… Hilang mood dan jadi si raksasa gorgon tiba-tiba…
 
Sedih…
 
Rasa nak lari masuk dalam gua…
 
 

Mana Tahu…

Setiap kali memandang muka tulus-suci-murni-serba-tak-berdosa anak-anak kecil yang kalau-ikut-hati-nak-gigit-nak-cubit-sampai-lebam, menyerbu rasa serba berdosa… Merenung jauh ke masa hadapan…

“Macam mana mereka bila besar nanti?”

“Macam mana anak aku, bila dia lahir nanti?”

“Macam mana dia nak jalankan kehidupan dengan keadaan dunia yang begini?”

Yelah..

Bukak surat khabar, ada anak kecil yang diculik… Ada anak kecil yang hilang tanpa jejak…

Ada kes jenayah yang tak kira jantina lagi…

Ada kes tembak sana-sini…

Ada pak-pak menteri yang serba-serbi ‘pandai’ dan ‘bijak’ mengurus dan mentadbir Negara…

Ada mata-mata serba tajam macam sniper usha sana-sini mencari mangsa…

Malah, kes rompak sekarang bukan setakat kes rompak… Kes rompak sekarang ni macam ada pakej pulak… Pakej rogol dan bunuh… Macam beli Milo 3 in 1… Macam beli barang dekat kedai, beli satu percuma 2!

Rasa macam takut, macam serba diburu rasa berdosa…

Bagaimana mahu meneruskan hidup dengan penuh daya usaha dan mengelak segala bencana yang tak diingini ini berlaku…

Termenung panjang sambil makan gula-gula hacks… Lama jugak laaa pandang ke langit yang biru dan kadang-kadang mendung berarak dengan angin sepoi-sepoi bahasa tu…

Rasa macam… Macam ada sengat ribu-ribu datang menyengat jantung dan hempedu dengan serentak dan tanpa rasa ragu…

“Apa aku dah buat untuk diri aku?”

“Apa aku dah buat untuk ahli keluargaku?”

“Apa aku dah buat untuk agamaku?”

“Apa aku dah buat untuk masyarkatku? Untuk ummahku? Untuk negaraku?”

Berat!

Rasa nak terkehel kepala sebab fikir berat-berat macam gini…

Serius!

Kadang-kadang terhasut jugak dengan kata-kata orang..

“Biarlah… Apa nak jadi, jadilah… Kita tak kacau orang… Orang tak kacau kita…”

Betul…

Tapi…

Bukan ada je ke, kes yang yang membabitkan pak cik tua yang tak berdosa jalan kaki nak pergi masjid hilang tanpa jejak… Tahu-tahu dijumpai mati dan mayat berulat tepi semak… Sebab kena rompak?

Pak cik tu tak ada musuh, tak ada apa-apa dosa pun… Tapi, dibunuh kejam sampai macam tu sekali…

Memanglah dah ajal pakcik tu, bahagian dia meninggalkan dunia bertemu sang Pencipta dengan keadaan macam tu…

Tapi…

Masih…

Takut…

Seram…

Trauma…

Macam tak selamat dah nak hidup hatta di rumah sendiri…

Salah siapa ini?

Takkan nak salahkan Pak Cik Anuar jugak kot?

*Ok, tak kelakar!*

Sungguh, rasa gerun nak fikir, macam mana kalau dah berkahwin, ada anak…

*Huishhh~ Jauh anganan…*

Adakah anak kita selamat?

Adakah anak dan suami/isteri kita mampu jadi bekalan kita ke syurga?

Dan, mampukah kita jadi isteri/suami dan anak pada ibu bapa kita yang menjadi bekalan ke syurga buat mak ayah kita nanti?

*Nangis!*

Allah!

Kadang-kadang rasa macam tak terhimpun rasa serba salah ini…

Kadang-kadang rasa macam tak terhitung rasa berdosa ini…

Diri sendiri pun belum tentu bagus dan istiqamah nak jadi bekalan dunia akhirat untuk mak ayah apatah lagi suami/isteri…

Macam mana nak bina ummah? Nak capai tingkat daulah Islamiyyah seterusnya tingkat Ustaziyatul alam?

Kalau maratib amal pon lompong…

Kalau usrah pun sikit-sikit kata nanti…

Kalau tarbiyah dah melambai depan mata tapi, buat-buat lupa, buat-buat buta?

*kesat hingus*

Belum cukup kalau takat tuntut ilmu melalui televisyen yang banyak rancangan agama tu… Belum cukup…

Kita ni dah terlalu manja dengan jahiliyyah… Dah jauh hanyut dalam duniawi…

Terlalu taksub dengan bisik-bisik halus syaitan yang kita serba tak nampak tu…

Walhal syaitan tu dah bersumpah dah…

Dan berkatalah syaitan tatkala perkara (hisab) telah diselesaikan: “Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan akupun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Sekali-kali tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekedar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku akan tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku sekali-kali tidak dapat menolongmu dan kamupun sekali-kali tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu”. Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu mendapat siksaan yang pedih.

(Ibrahim – 14:22)

Syaitan sendiri dah bagitahu, yang dia takkan sekali-kali tolong kita bila di akhirat kelak…

“Semua orang tahu tu!”

Ya! Semua orang tahu itu… Tapi…

Ada sesiapa nak ingatkan tak, neraka tu macam mana?

Ok, cuba gambarkan laaa ek…

di hadapannya ada Jahannam dan dia akan diberi minuman dengan air nanah, diminumnnya air nanah itu dan hampir dia tidak bisa menelannya dan datanglah (bahaya) maut kepadanya dari segenap penjuru, tetapi dia tidak juga mati, dan dihadapannya masih ada azab yang berat.

(Ibrahim – 14: 16 – 17)

Bayangkan nak minum air nanah…

*Phewww~~*

Tak sanggup nak bayangkan…

Jadi, sekarang ni… Kenapa masih malas, masih manja dan masih lagi rasa tak puas dengan jahiliyyah?

Tak teringin masuk syurga?

tetapi hamba-hamba Allah yang dibersihkan (dari dosa). Mereka itu memperoleh rezeki yang tertentu, yaitu buah-buahan. Dan mereka adalah orang-orang yang dimuliakan, di dalam surga-surga yang penuh nikmat. di atas takhta-takhta kebesaran berhadap-hadapan. Diedarkan kepada mereka gelas yang berisi khamar dari sungai yang mengalir. (Warnanya) putih bersih, sedap rasanya bagi orang-orang yang minum. Tidak ada dalam khamar itu alkohol dan mereka tiada mabuk karenanya. Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jelita matanya, seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik.

(As-Saffat – 37:40 – 49)

Whooaaa~~~ Jatuh rahang…

Nikmat syurga yang jadi dambaan jutaan manusia…

Rasa…

Rasa macam tak layak nak masuk syurga… Rasa macam tak mampu nak gapai syurga dengan amalan yang serba sedikit yang ada ni…

*Nangis!*

Tapi, takut nak masuk neraka… Takut nak minum air nanah… Takut nak berdepan dengan kala jengking dan  entah apa lagi yang berbisa dan menyiksa dalam neraka tu…

*Nangis laju-laju*

Dah tu…

Nak buat apa supaya kita layak masuk syurga?

Nak buat apa supaya kita tak layak jadi penghuni neraka?

Takkan nak duduk diam-diam…

Kubur sendiri-sendiri katanya…

Ah! Seram!!!

Seram membayangkan nasib diri ni…

Ke syurga tak mampu… Ke neraka tidak mahu…

Jadi…

Apa yang ada buat kita jadi bekal untuk menghadap Tuhan?

Dosa bertimbun, amalan tidak tentu…

Aduh!!!!

Dan, layakkah kita jadi bekalan syurga buat mak ayah kita? Buat suami/isteri kita?

*Tersedu-sedu*

Tak cukup kalau takat cukup solat 5 waktu yang kadang-kadang terbabas waktu…

Tak cukup dengan zakat yang kadang-kadang berkira-kira…

Belum dikira daging saudara-mara yang kita dah makan dan lapah tanpa sedar dan tanpa rela…

Tak banyak amalan lagi ni… Macam mana nak menuai saham di ladang akhirat?

Sebab syurga tu mahal… Sebab syurga tu serba eksklusif…

Sebab syurga tu sangat cantik..

Takkan laaa kita dengan amalan apa ada je ni, nak masuk syurga?

Jadi, kita buat apa selama 20-30-40-50-60 tahun kita hidup atas mukabumi?

Buat kerosakan? Buat maksiat? Larut dalam jahiliyyah?

Ma Shaa Allah~~~ Kita dah jauh nak kejar nikmat syurga Allah yang tak terhitung indah dan nikmatnya itu…

Astaghfirullah…

Perlu kembali dan bawa diri… Heret kaki kembali kepada Ilahi…

Menangis tersedu-sedan pon tak cukup nak bawak diri ke syurga..

Kalau tak kongsi rasa serba insaf sesama kakak, adik, abang, pakcik jual cekodok seberang rumah mahupun makcik tukang sapu dekat pasaraya seberang jalan tu…

Sebab erti kita sebagai khalifah adalah menyampaikan…

Tak perlu nak rasa down sampai nak terjun gaung atau terjun dari tingkat 16 KLCC tu…

Cukup dengan muhasabah, tingkatkan amal, mempelajari ilmu…

Dan ilmu yang serba sedikit tu, cuba dikongsi sebaik mungkin dengan anak-anak, dengan kawan-kawan…

Mungkin…

Mungkin mereka sedang mencari erti hidup mereka…

Mungkin, mereka sedang mencari destinasi abadi mereka…

Tak salah jadi penunjuk jalan… Dapat pahala ajak orang buat kebaikan… Sebab ia bekalan kecil kita ke akhirat…

Jadi, sudah-sudahlah tabur air mata tu…

Bangun! Bergerak!

Sebarkan kebaikan walau sepatah kata…

Mana tahu, ada yang tersentuh dengan sepatah kata itu…

Mana tahu, kerana dia kita masuk syurga…

Mana nak tahu… Sebab sebaran yang sedikit itu, ada hati yang bermuram durja, jadi bahagia…

Mana nak tahu…

Sebab semua tu, caturan Allah… Allah yang pandang kita… bukan orang… Bukan jugak pak cik jual eskrem tu yang nilai kita…

Wallahu’alam…

 

 

 

 

Tuhan Harun

Isu Tuhan Harun…

Kalian ikuti isu Tuhan Harun ini?

Ya… Tuhan Harun itu yang katanya dia itu Tuhan, hingga nyawa penguasa agama itu kelihatan murah nilainya… Hanya kerana mereka ajaran sesat yang sedang disiasat oleh si arwah mangsa…

Dasar manusia serba takbur!

Isu Tuhan Harun, Syiah, dan segala macam ajaran sesat yang bertapak berakar umbi dan beranak pinak dalam Malaysia ni, bagi saya, tidak cukup hanya dengan kerja banteras, tahan, reman, lokap, bicara dan blablablabla…

Sebab, penyudahnya, mungkin akan timbul ajaran baru… Ayah Johar, Tuhan Ismail atau apa entah lagi kebangangan manusia yang gila dan serba jahil dalam agama.

Benar, penguatkuasaan itu perlu…

Tapi…

Memetik kata seseorang (ok, saya lupa nama dia siapa) katanya…

“Tak kisah laaa, Syiah ke, Tuhan Harun ke, Haji Kahar lantik balik diri dia jadi Nabi Melayu ke, hape ke, kalau aqidah umat Islam Malaysia itu kukuh, sungguh, ia tak jadi kudis… Malah, dengan mudah kita dapat kesan dan dengan mudah kita dapat banteras…”

Ya, bagi saya persoalan yang nampak rumit, namun jalan penyelesaiannya sudah terpampang depan mata…

Aqidah…

Perteguhkan aqidah umat Islam di Malaysia…

Bukannya menyogok mereka dengan hiburan yang bercampur-aduk dengan agama blablablabla…

Loya tekak, muntah darah…

Aqidah umat Islam patut diperteguhkan…

Ini tidak, rakyat disogok, digula-gula, dimanja-manja dengan hiburan serba melampau…

Idola Kecil, Mencari Bintang, Akademi Fantasia blablablabla…

Kalau anak tak dapat nyanyi, nangis guling-guling… Kalau anak tak pandai menari, nangis meraung… Kalau anak tak Berjaya, nangis sembunyi diri dalam almari…

Cuba, kalau anak tak pandai ngaji… “Tak pe, banyak masa lagi…” “Tak pe, budak lagi…”

Choiii!!!!

Memang betullah, ade jugak terselit Al-kuliyyah.. Ade jugak laaa terpampang Tanyalah Ustaz… Ada jugaklah usaha dengan rancangan-rancangan agama ni…

Tapi, berapa sangat rating rancangan agama ini bila disiarkan?

Berapa kerat rakyat Malaysia yang tengok?

Aqidah ni, bukan isu enteng yang patut dipandang sipi-sipi…

Macam ayat “Tak pe.. Muda-muda ni, patut enjoy… Nanti dah tua, tak boleh enjoy dah…”

Atau “Biarlah dia tak mahu bertudung, nanti dia bosan dah dengan segala macam, dia back to basic balik!”

Atau ini…

1506068_658167880892334_2080700538_n

Tak pe… Panas kat dunia ni kejap je, kak… heeehuuu~

So, sekarang… Rasanya tak payah rasa nak pelik-hairan dan segala macam laaa kan, bilamana ramai orang terpengaruh dengan ajaran sesat-songsang entah hape mende yang berterabur dan melata-lata di bumi Malaysia ini…

Sungguh!

Sebab apa yang perlu dihairankan?

Bukan sikit orang yang mempertikaikan hukum… Bukan sikit orang yang menidakkan ketuhanan dan keEsaan Allah s.w.t. itu…

Ramai…

Dan, kenapa makin ramai?

“Oh, biasalah.. akhir zaman…”

“Oh, biasalah, dunia di penghujung usia…”

“Oh, biasalah… semua ni dunia je…”

Sudahlah… Berhenti…

Berapa banyak perkara luar biasa yang jadi biasa sekarang?

Takkan laa kes Tuhan Harun pun nak cakap biasa jugak?

Aduh!

Siapa yang rosak sebenarnya?

Kita? Mereka? Ibu ayah? Guru? Ustaz? Ustazah? Naqibah? Naqib? Diri Sendiri?

Tak payah nak tuding jari sana sini, sebab semuanya balik pada diri sendiri… Pada aqidah diri kita sendiri…

Cukupkah bekalan kita dengan hanya solat 5 waktu yang kadang-kadang penuh, kadang-kadang satu… Kadang-kadang awal, kadang-kadang hujung waktu?

Cukup dah ke, bekalan kita?

Kuat dah ke aqidah kita kalau masih nak percaya perkara ngarut-ngarut… Kena mandi bunga sebab nak cepatkan jodoh… Kena baca jampi serapah blablabla buat tolak bala… Cukup kuat dah ke?

Tak payah nak cakap kubur sendiri-sendiri… Tak perlu…

Sebab, bila ayat kamu keluar je kata kubur sendiri-sendiri… Maknanya, kamu belum belajar erti hidup kamu secara Islami 24/7…

Isu aqidah ni, tak payah nak tunggu pak-pak menteri yang dok bergaduh dalam Parlimen tu buat kerja…

Tak perlu laa kot nak harap pak-pak ustaz turun padang dengan sniper…

Kita sendiri patut mula…

Mula mencari diri, mula membina identity, mula membentuk personality…

Takkan nak tengok je orang lain riang gembira tak de keluh kesah dan dengus rengus, bahagia dengan cahaya yang Allah simbah dalam hati dia?

Takkan laaa nak tengok je orang tu pergi tarbiyah, pergi usrah, pergi mukhayyam, pergi rehlah, pergi jaulah dengan bahagia dan berlapang dada?

Takkan nak jadi tukang tengok je?

Takkan laa kot kan?

Mesti nak join jugak… Mesti nak rasa sama-sama kebahagiaan diorang tu kan?

Jadi, kuatkan aqidah…

Betul, tarbiyah bukan segala-galanya… Tapi, segala-galanya bermula dengan tarbiyah…

Nak kuat aqidah, kena ikut tarbiyah…

Nak hati bahagia, kena ikut tarbiyah…

Nak rasa cukup serba ada, ikutlah tarbiyah…

Sebab semuanya bermula dengan kita… Saya, kamu, makcik jual burger sebelah rumah, pak cik jual tong gas belakang rumah…

Semua tu bermula dengan kita…

Samada nak tengok je orang masuk syurga dengan gembira…

Atau nak bawak diri terjun berani mati masuk gaung neraka…

Pilihan ada dua je… Tak banyak…

Fikir-fikirlah…

Aqidah awak, awak kena jaga…

Tak percaya?

Cuba check Tuhan Harun…

Tak sampai seminggu ditahan dalam lokap, sudah diserang angin ahmar sampai tak boleh bangun berdiri betul masa ke mahkamah semalam untuk bicara… Dengan air liur meleleh…

Sedangkan Fir’aun yang katanya tak pernah sakit hingga mengaku Tuhan pun, Allah tenggelamkan dia dalam air Laut Merah… Inikan pula lelaki Melayu itu yang katanya dia Tuhan bernama Harun…

Mana mungkin Tuhan itu bersosok serba tak sempurna seperti manusia…

Mana mungkin Tuhan itu boleh jatuh sakit…

Semua itu atas kuasa siapa kalau bukan Ya Rabb?

Semua itu atas kehendak siapa kalau bukan Ya Khaliq?

Jadi, pilih…

Nak menangis meraung meratap hiba di dunia…

Atau nak menangis meraung meratap hiba di akhirat?

Pilihan ada hanya dua… dan ia di dalam jangkauan kalian…

Tadabbur Surah Al-Baqarah (2:26 – 27)

al-baqarah, 26

2:26 – Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan: “Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?”. Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik,

  • Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu – Samada sekecil-kecil nyamuk atau sebesar-besar gajah, sekiranya ia benar dan juga bermanfaat, Allah tidak berasa sangsi untuk memberi ganjaran baik pada pelakunya. Malah, jika sekecil-kecil nyamuk itu punya kelebihan, apatah lagi manusia yang dikurniakan akal fikiran.
  • Pada zaman Rasulullah, orang Musyrik cuba menimbulkan keraguan pda Ayat Allah – memperlekehkan yang Allah tidak mungkin menyebut tentang binatang-binatang kecil seperti lalat dan nyamuk dalam firmanNya.
  • Mereka  (kaum Yahudi Madinah dan Musyrik) cuba menimbulkan keraguan pada hati-hati sahabat Rasulullah.
  • Allah menurunkan ayat ini untuk menidakkan kenyataan mereka.
  • Perumpamaan ini adalah untuk menegaskan keistimewaan makhluk, dan ia adalah alat untuk menerangi dan membuka pandangan manusia.
  • Oleh itu, dalam perumpamaan ini, tidak ada sesuatu pun yang tercela dan tidak perlu malu menyebutnya.
  • Kisah nyamuk – significant nya nyamuk pada perumpaan ini adalah – selama-lama ini kita rasa nyamuk adalah musuh kita, sebab ia menghisap darah, merebakkan penyakit seperti malaria dan denggi. Tapi, Allah menegaskan di sini, bahawa nyamuk itu punya keistimewaannya.
  • Nyamuk – sebelum nyamuk menghisap darah manusia/haiwan etc, ia akan menyuntik sejenis cecair seperti ubat kebas. Kemudian nyamuk ini unik ciptaannya, kerana, untuk menembusi kulit manusia, ia perlukan jarum yang sangat tajam untuk menembusinya.
  • Namun, Allah berikan nyamuk sejenis gergaji kecil yang halus yang boleh menembusi kulit manusia dengan cecair kebas yang membuatkan kita tidak berasa sakit atau ngilu semasa proses nyamuk tu nak makan darah manusia.
  • Cuma, apabila nyamuk melepaskan diri/kenyang menikmati darah kita, baru terasa gatal ditempat itu.
  • Subhanallah! Kalau nyamuk sekecil itu punya keistimewaannya, apatah lagi kita manusia!
  • mereka yang kafir mengatakan: “Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?”. Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah – bilamana orang-orang kafir menidakkan semua yang Allah umpamakan.
  • Kita semua tahu, saintis Barat merupakan antara mereka yang seringkali menjumpai penemuan-penemuan sains baru, spesies-spesies haiwan baru etc, tapi, berapa ramai antara mereka yang mendustakan kehebatan Allah?
  • Dan hanya Allah sahaja yang mampu memberi petunjuk dan kekuatan (hidayah & taufiq) pada hamba yang Dia kehendaki.

 

 al-baqarah, 27

2:27 – (yaitu) orang-orang yang melanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh, dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah (kepada mereka) untuk menghubungkannya dan membuat kerusakan di muka bumi. Mereka itulah orang-orang yang rugi.

  • Di hujung ayat 26 – Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik – orang yang fasik ini cirinya bagaimana?
  • Ciri-ciri orang fasik di ayat 27:
  1. Melanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh – perjanjian manusia dengan Allah ketika di alam ruh, ketika dirahim ibu.
    1. Perjanjian untuk mengenal penciptaNya.
    2. Perjanjian untuk beribadah kepada Allah semata-mata
    3. Perjanjian untuk menjadi hamba Allah yang taat.
  2. Memutuskan apa yang diperintahkan Allah pada mereka untuk menghubungkannya:
    1. Menyambungkan kekeluargaan dan kerabat
    2. Menyambungkan kemanusiaan yang besar – sifat ehsan sesame manusia.
    3. Menyambungkan hubungan akidah – menyambungkan silaturrahim sesama Islam – berdakwah (sifat Muslim sebagai Dae’i)
  3. Membuat kerosakan di muka bumi

 

**Wallahu’alam…

**Semoga kita dapat manfaatnya bersama.