Bolehland, Oh, Malaysia!

Malaysians…

Malaysians… Mereka tak pernah gagal membuat saya terkesima dan rasa serba…

Ya! Malaysia boleh katanya…

*Heh*

Terjemuh dengan artikel hiburan…

Isu baru, Erra Fazira sah bercerai lagi…

Dan, sungguh, komen-komen yang ada, serba pelik dan janggal…

Ya! Pelik dan janggal… Untuk tanah Malaysia yang berkepadatan penduduknya lebih 50% berbangsa Melayu dan beragama Islam…

Terjemuh pula dengan rancangan hiburan.. You name it!

Meletup? Melodi? Galaksi Bima Sakti?

Semuanya jenis sibuk nak amik tahu hal dalam kain… Dan ya! Wartawan yang mengajukan soalan, bukan yang beragama lain, melainkan islam belaka…

*Huh!*

Bila si selebriti mula pakai tudung… Mula laaa keluar soalan serba meloya…

“Kenapa pakai tudung?”

“Tak takut rezeki kurang ke?”

“Tak takut orang tak offer berlakon ke?”

“Tak rasa ke, hidup tak bebas bila dah pakai tudung?”

“Tak rasa sayang ke dengan kehidupan lama?”

Blablablablabla…

Which is macam sangat mengarut!

Dan bila si selebriti jawap… Ada aje yang nak dibidas balik…

Dan, mengundang kerutan kening yang sangat hebat di dahi… Malah, kadang-kadang hampir rasa nak bagi reverse punch direct terus ke muka si wartawan…

Soalan dangkal dari otak udang!

Sungguh!

Terasa seolah-olah, Islam di Malaysia ini sangat asing… Walhal ia adalah anutan rasmi Negara ini…

Itu baru meninjau ke lubuk glamor lip lap lip lap…

Belum lagi ke lubuk politik…

Wasatiyyah sangat kan?

*Huh*

Mengarut!

Islam pada Kad Pengenalan…

Itu boleh disimpulkan…

Orang guna kalimah Allah, kau marah… Sebab yang guna tu Cina… Kristian…

Tapi, Melayu, hina Rasulullah.. Kekasih Allah, kau diam…

Malah, dia hina kalimah syahadah pun, kau kata… Dia pemikir… Cara dia fikir twisted… Kononnya, manusia tak faham… Kononnya, saja nak buat isu… Kononnya saja nak tuding jari arah mereka…

Karut!

Karut!

Karut!

 Kalau sampai kalimah syahadah pon dipertikaikan…

Kalau sampai sosok polos dan serba agung Rasulullah pun kau mainkan…

Itu bukan pemikir…

Itu penyesat!

Dan…

Ya!

Malaysia kan serba boleh!

*Heh!*

Mana Tahu…

Setiap kali memandang muka tulus-suci-murni-serba-tak-berdosa anak-anak kecil yang kalau-ikut-hati-nak-gigit-nak-cubit-sampai-lebam, menyerbu rasa serba berdosa… Merenung jauh ke masa hadapan…

“Macam mana mereka bila besar nanti?”

“Macam mana anak aku, bila dia lahir nanti?”

“Macam mana dia nak jalankan kehidupan dengan keadaan dunia yang begini?”

Yelah..

Bukak surat khabar, ada anak kecil yang diculik… Ada anak kecil yang hilang tanpa jejak…

Ada kes jenayah yang tak kira jantina lagi…

Ada kes tembak sana-sini…

Ada pak-pak menteri yang serba-serbi ‘pandai’ dan ‘bijak’ mengurus dan mentadbir Negara…

Ada mata-mata serba tajam macam sniper usha sana-sini mencari mangsa…

Malah, kes rompak sekarang bukan setakat kes rompak… Kes rompak sekarang ni macam ada pakej pulak… Pakej rogol dan bunuh… Macam beli Milo 3 in 1… Macam beli barang dekat kedai, beli satu percuma 2!

Rasa macam takut, macam serba diburu rasa berdosa…

Bagaimana mahu meneruskan hidup dengan penuh daya usaha dan mengelak segala bencana yang tak diingini ini berlaku…

Termenung panjang sambil makan gula-gula hacks… Lama jugak laaa pandang ke langit yang biru dan kadang-kadang mendung berarak dengan angin sepoi-sepoi bahasa tu…

Rasa macam… Macam ada sengat ribu-ribu datang menyengat jantung dan hempedu dengan serentak dan tanpa rasa ragu…

“Apa aku dah buat untuk diri aku?”

“Apa aku dah buat untuk ahli keluargaku?”

“Apa aku dah buat untuk agamaku?”

“Apa aku dah buat untuk masyarkatku? Untuk ummahku? Untuk negaraku?”

Berat!

Rasa nak terkehel kepala sebab fikir berat-berat macam gini…

Serius!

Kadang-kadang terhasut jugak dengan kata-kata orang..

“Biarlah… Apa nak jadi, jadilah… Kita tak kacau orang… Orang tak kacau kita…”

Betul…

Tapi…

Bukan ada je ke, kes yang yang membabitkan pak cik tua yang tak berdosa jalan kaki nak pergi masjid hilang tanpa jejak… Tahu-tahu dijumpai mati dan mayat berulat tepi semak… Sebab kena rompak?

Pak cik tu tak ada musuh, tak ada apa-apa dosa pun… Tapi, dibunuh kejam sampai macam tu sekali…

Memanglah dah ajal pakcik tu, bahagian dia meninggalkan dunia bertemu sang Pencipta dengan keadaan macam tu…

Tapi…

Masih…

Takut…

Seram…

Trauma…

Macam tak selamat dah nak hidup hatta di rumah sendiri…

Salah siapa ini?

Takkan nak salahkan Pak Cik Anuar jugak kot?

*Ok, tak kelakar!*

Sungguh, rasa gerun nak fikir, macam mana kalau dah berkahwin, ada anak…

*Huishhh~ Jauh anganan…*

Adakah anak kita selamat?

Adakah anak dan suami/isteri kita mampu jadi bekalan kita ke syurga?

Dan, mampukah kita jadi isteri/suami dan anak pada ibu bapa kita yang menjadi bekalan ke syurga buat mak ayah kita nanti?

*Nangis!*

Allah!

Kadang-kadang rasa macam tak terhimpun rasa serba salah ini…

Kadang-kadang rasa macam tak terhitung rasa berdosa ini…

Diri sendiri pun belum tentu bagus dan istiqamah nak jadi bekalan dunia akhirat untuk mak ayah apatah lagi suami/isteri…

Macam mana nak bina ummah? Nak capai tingkat daulah Islamiyyah seterusnya tingkat Ustaziyatul alam?

Kalau maratib amal pon lompong…

Kalau usrah pun sikit-sikit kata nanti…

Kalau tarbiyah dah melambai depan mata tapi, buat-buat lupa, buat-buat buta?

*kesat hingus*

Belum cukup kalau takat tuntut ilmu melalui televisyen yang banyak rancangan agama tu… Belum cukup…

Kita ni dah terlalu manja dengan jahiliyyah… Dah jauh hanyut dalam duniawi…

Terlalu taksub dengan bisik-bisik halus syaitan yang kita serba tak nampak tu…

Walhal syaitan tu dah bersumpah dah…

Dan berkatalah syaitan tatkala perkara (hisab) telah diselesaikan: “Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan akupun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Sekali-kali tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekedar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku akan tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku sekali-kali tidak dapat menolongmu dan kamupun sekali-kali tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu”. Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu mendapat siksaan yang pedih.

(Ibrahim – 14:22)

Syaitan sendiri dah bagitahu, yang dia takkan sekali-kali tolong kita bila di akhirat kelak…

“Semua orang tahu tu!”

Ya! Semua orang tahu itu… Tapi…

Ada sesiapa nak ingatkan tak, neraka tu macam mana?

Ok, cuba gambarkan laaa ek…

di hadapannya ada Jahannam dan dia akan diberi minuman dengan air nanah, diminumnnya air nanah itu dan hampir dia tidak bisa menelannya dan datanglah (bahaya) maut kepadanya dari segenap penjuru, tetapi dia tidak juga mati, dan dihadapannya masih ada azab yang berat.

(Ibrahim – 14: 16 – 17)

Bayangkan nak minum air nanah…

*Phewww~~*

Tak sanggup nak bayangkan…

Jadi, sekarang ni… Kenapa masih malas, masih manja dan masih lagi rasa tak puas dengan jahiliyyah?

Tak teringin masuk syurga?

tetapi hamba-hamba Allah yang dibersihkan (dari dosa). Mereka itu memperoleh rezeki yang tertentu, yaitu buah-buahan. Dan mereka adalah orang-orang yang dimuliakan, di dalam surga-surga yang penuh nikmat. di atas takhta-takhta kebesaran berhadap-hadapan. Diedarkan kepada mereka gelas yang berisi khamar dari sungai yang mengalir. (Warnanya) putih bersih, sedap rasanya bagi orang-orang yang minum. Tidak ada dalam khamar itu alkohol dan mereka tiada mabuk karenanya. Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jelita matanya, seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik.

(As-Saffat – 37:40 – 49)

Whooaaa~~~ Jatuh rahang…

Nikmat syurga yang jadi dambaan jutaan manusia…

Rasa…

Rasa macam tak layak nak masuk syurga… Rasa macam tak mampu nak gapai syurga dengan amalan yang serba sedikit yang ada ni…

*Nangis!*

Tapi, takut nak masuk neraka… Takut nak minum air nanah… Takut nak berdepan dengan kala jengking dan  entah apa lagi yang berbisa dan menyiksa dalam neraka tu…

*Nangis laju-laju*

Dah tu…

Nak buat apa supaya kita layak masuk syurga?

Nak buat apa supaya kita tak layak jadi penghuni neraka?

Takkan nak duduk diam-diam…

Kubur sendiri-sendiri katanya…

Ah! Seram!!!

Seram membayangkan nasib diri ni…

Ke syurga tak mampu… Ke neraka tidak mahu…

Jadi…

Apa yang ada buat kita jadi bekal untuk menghadap Tuhan?

Dosa bertimbun, amalan tidak tentu…

Aduh!!!!

Dan, layakkah kita jadi bekalan syurga buat mak ayah kita? Buat suami/isteri kita?

*Tersedu-sedu*

Tak cukup kalau takat cukup solat 5 waktu yang kadang-kadang terbabas waktu…

Tak cukup dengan zakat yang kadang-kadang berkira-kira…

Belum dikira daging saudara-mara yang kita dah makan dan lapah tanpa sedar dan tanpa rela…

Tak banyak amalan lagi ni… Macam mana nak menuai saham di ladang akhirat?

Sebab syurga tu mahal… Sebab syurga tu serba eksklusif…

Sebab syurga tu sangat cantik..

Takkan laaa kita dengan amalan apa ada je ni, nak masuk syurga?

Jadi, kita buat apa selama 20-30-40-50-60 tahun kita hidup atas mukabumi?

Buat kerosakan? Buat maksiat? Larut dalam jahiliyyah?

Ma Shaa Allah~~~ Kita dah jauh nak kejar nikmat syurga Allah yang tak terhitung indah dan nikmatnya itu…

Astaghfirullah…

Perlu kembali dan bawa diri… Heret kaki kembali kepada Ilahi…

Menangis tersedu-sedan pon tak cukup nak bawak diri ke syurga..

Kalau tak kongsi rasa serba insaf sesama kakak, adik, abang, pakcik jual cekodok seberang rumah mahupun makcik tukang sapu dekat pasaraya seberang jalan tu…

Sebab erti kita sebagai khalifah adalah menyampaikan…

Tak perlu nak rasa down sampai nak terjun gaung atau terjun dari tingkat 16 KLCC tu…

Cukup dengan muhasabah, tingkatkan amal, mempelajari ilmu…

Dan ilmu yang serba sedikit tu, cuba dikongsi sebaik mungkin dengan anak-anak, dengan kawan-kawan…

Mungkin…

Mungkin mereka sedang mencari erti hidup mereka…

Mungkin, mereka sedang mencari destinasi abadi mereka…

Tak salah jadi penunjuk jalan… Dapat pahala ajak orang buat kebaikan… Sebab ia bekalan kecil kita ke akhirat…

Jadi, sudah-sudahlah tabur air mata tu…

Bangun! Bergerak!

Sebarkan kebaikan walau sepatah kata…

Mana tahu, ada yang tersentuh dengan sepatah kata itu…

Mana tahu, kerana dia kita masuk syurga…

Mana nak tahu… Sebab sebaran yang sedikit itu, ada hati yang bermuram durja, jadi bahagia…

Mana nak tahu…

Sebab semua tu, caturan Allah… Allah yang pandang kita… bukan orang… Bukan jugak pak cik jual eskrem tu yang nilai kita…

Wallahu’alam…

 

 

 

 

Tuhan Harun

Isu Tuhan Harun…

Kalian ikuti isu Tuhan Harun ini?

Ya… Tuhan Harun itu yang katanya dia itu Tuhan, hingga nyawa penguasa agama itu kelihatan murah nilainya… Hanya kerana mereka ajaran sesat yang sedang disiasat oleh si arwah mangsa…

Dasar manusia serba takbur!

Isu Tuhan Harun, Syiah, dan segala macam ajaran sesat yang bertapak berakar umbi dan beranak pinak dalam Malaysia ni, bagi saya, tidak cukup hanya dengan kerja banteras, tahan, reman, lokap, bicara dan blablablabla…

Sebab, penyudahnya, mungkin akan timbul ajaran baru… Ayah Johar, Tuhan Ismail atau apa entah lagi kebangangan manusia yang gila dan serba jahil dalam agama.

Benar, penguatkuasaan itu perlu…

Tapi…

Memetik kata seseorang (ok, saya lupa nama dia siapa) katanya…

“Tak kisah laaa, Syiah ke, Tuhan Harun ke, Haji Kahar lantik balik diri dia jadi Nabi Melayu ke, hape ke, kalau aqidah umat Islam Malaysia itu kukuh, sungguh, ia tak jadi kudis… Malah, dengan mudah kita dapat kesan dan dengan mudah kita dapat banteras…”

Ya, bagi saya persoalan yang nampak rumit, namun jalan penyelesaiannya sudah terpampang depan mata…

Aqidah…

Perteguhkan aqidah umat Islam di Malaysia…

Bukannya menyogok mereka dengan hiburan yang bercampur-aduk dengan agama blablablabla…

Loya tekak, muntah darah…

Aqidah umat Islam patut diperteguhkan…

Ini tidak, rakyat disogok, digula-gula, dimanja-manja dengan hiburan serba melampau…

Idola Kecil, Mencari Bintang, Akademi Fantasia blablablabla…

Kalau anak tak dapat nyanyi, nangis guling-guling… Kalau anak tak pandai menari, nangis meraung… Kalau anak tak Berjaya, nangis sembunyi diri dalam almari…

Cuba, kalau anak tak pandai ngaji… “Tak pe, banyak masa lagi…” “Tak pe, budak lagi…”

Choiii!!!!

Memang betullah, ade jugak terselit Al-kuliyyah.. Ade jugak laaa terpampang Tanyalah Ustaz… Ada jugaklah usaha dengan rancangan-rancangan agama ni…

Tapi, berapa sangat rating rancangan agama ini bila disiarkan?

Berapa kerat rakyat Malaysia yang tengok?

Aqidah ni, bukan isu enteng yang patut dipandang sipi-sipi…

Macam ayat “Tak pe.. Muda-muda ni, patut enjoy… Nanti dah tua, tak boleh enjoy dah…”

Atau “Biarlah dia tak mahu bertudung, nanti dia bosan dah dengan segala macam, dia back to basic balik!”

Atau ini…

1506068_658167880892334_2080700538_n

Tak pe… Panas kat dunia ni kejap je, kak… heeehuuu~

So, sekarang… Rasanya tak payah rasa nak pelik-hairan dan segala macam laaa kan, bilamana ramai orang terpengaruh dengan ajaran sesat-songsang entah hape mende yang berterabur dan melata-lata di bumi Malaysia ini…

Sungguh!

Sebab apa yang perlu dihairankan?

Bukan sikit orang yang mempertikaikan hukum… Bukan sikit orang yang menidakkan ketuhanan dan keEsaan Allah s.w.t. itu…

Ramai…

Dan, kenapa makin ramai?

“Oh, biasalah.. akhir zaman…”

“Oh, biasalah, dunia di penghujung usia…”

“Oh, biasalah… semua ni dunia je…”

Sudahlah… Berhenti…

Berapa banyak perkara luar biasa yang jadi biasa sekarang?

Takkan laa kes Tuhan Harun pun nak cakap biasa jugak?

Aduh!

Siapa yang rosak sebenarnya?

Kita? Mereka? Ibu ayah? Guru? Ustaz? Ustazah? Naqibah? Naqib? Diri Sendiri?

Tak payah nak tuding jari sana sini, sebab semuanya balik pada diri sendiri… Pada aqidah diri kita sendiri…

Cukupkah bekalan kita dengan hanya solat 5 waktu yang kadang-kadang penuh, kadang-kadang satu… Kadang-kadang awal, kadang-kadang hujung waktu?

Cukup dah ke, bekalan kita?

Kuat dah ke aqidah kita kalau masih nak percaya perkara ngarut-ngarut… Kena mandi bunga sebab nak cepatkan jodoh… Kena baca jampi serapah blablabla buat tolak bala… Cukup kuat dah ke?

Tak payah nak cakap kubur sendiri-sendiri… Tak perlu…

Sebab, bila ayat kamu keluar je kata kubur sendiri-sendiri… Maknanya, kamu belum belajar erti hidup kamu secara Islami 24/7…

Isu aqidah ni, tak payah nak tunggu pak-pak menteri yang dok bergaduh dalam Parlimen tu buat kerja…

Tak perlu laa kot nak harap pak-pak ustaz turun padang dengan sniper…

Kita sendiri patut mula…

Mula mencari diri, mula membina identity, mula membentuk personality…

Takkan nak tengok je orang lain riang gembira tak de keluh kesah dan dengus rengus, bahagia dengan cahaya yang Allah simbah dalam hati dia?

Takkan laaa nak tengok je orang tu pergi tarbiyah, pergi usrah, pergi mukhayyam, pergi rehlah, pergi jaulah dengan bahagia dan berlapang dada?

Takkan nak jadi tukang tengok je?

Takkan laa kot kan?

Mesti nak join jugak… Mesti nak rasa sama-sama kebahagiaan diorang tu kan?

Jadi, kuatkan aqidah…

Betul, tarbiyah bukan segala-galanya… Tapi, segala-galanya bermula dengan tarbiyah…

Nak kuat aqidah, kena ikut tarbiyah…

Nak hati bahagia, kena ikut tarbiyah…

Nak rasa cukup serba ada, ikutlah tarbiyah…

Sebab semuanya bermula dengan kita… Saya, kamu, makcik jual burger sebelah rumah, pak cik jual tong gas belakang rumah…

Semua tu bermula dengan kita…

Samada nak tengok je orang masuk syurga dengan gembira…

Atau nak bawak diri terjun berani mati masuk gaung neraka…

Pilihan ada dua je… Tak banyak…

Fikir-fikirlah…

Aqidah awak, awak kena jaga…

Tak percaya?

Cuba check Tuhan Harun…

Tak sampai seminggu ditahan dalam lokap, sudah diserang angin ahmar sampai tak boleh bangun berdiri betul masa ke mahkamah semalam untuk bicara… Dengan air liur meleleh…

Sedangkan Fir’aun yang katanya tak pernah sakit hingga mengaku Tuhan pun, Allah tenggelamkan dia dalam air Laut Merah… Inikan pula lelaki Melayu itu yang katanya dia Tuhan bernama Harun…

Mana mungkin Tuhan itu bersosok serba tak sempurna seperti manusia…

Mana mungkin Tuhan itu boleh jatuh sakit…

Semua itu atas kuasa siapa kalau bukan Ya Rabb?

Semua itu atas kehendak siapa kalau bukan Ya Khaliq?

Jadi, pilih…

Nak menangis meraung meratap hiba di dunia…

Atau nak menangis meraung meratap hiba di akhirat?

Pilihan ada hanya dua… dan ia di dalam jangkauan kalian…

Tadabbur Surah Al-Baqarah (2:24 – 25)

 al-baqarah, 24

2:24 – Maka jika kamu tidak dapat membuat(nya) — dan pasti kamu tidak akan dapat membuat(nya), peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, yang disediakan bagi orang-orang kafir.

  • Dan, bilamana, mereka tidak mampu untuk membuatnya, Allah mengatakan bahawa – sememangnya tiada siapa pun yang dapat meniru ayat-ayat Allah ini. Dan Allah menegaskan dalam ayat ini, bahawa sesiapa yang cuba menyeleweng dan mengada-adakan surah baru, nerakalah tempat mereka.
  • Sekaligus, Allah cuba memujuk Kaum Musyrikin Mekah untuk turut sama mengimani Allah dan RasulNya.al-baqarah, 25

2:25 – Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam surga-surga itu, mereka mengatakan: “Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu”. Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya.

  • Bayangan syurga pada orang-orang yang beriman.
  • Ganjaran untuk orang yang beriman pada Allah tanpa ragu dan tanpa jemu.
  • Buah-buahan yang kelihatan sama di dunia, tapi, tidak jemu untuk dimakan – makin dimakan, makin sedap dan makin lazat.
  • Isteri-isteri yang suci – isteri-isteri orang beriman yang patuh pada suaminya, akan mendapat ganjaran di syurga dan ditemukan dengan suaminya. Menjadi ketua bidadari, dan menjadi bidadari paling indah untuk suaminya.

**Ayat 24 dan 25 ini memberi gambaran bagaimana Allah mentarbiyah kita – hamba-hambaNya

  1. Ancaman (Ayat 24)
  2. Ganjaran (Ayat 25)

Allah tidaklah kejam dengan memberi ancaman pada hambaNya, Cuma, Allah nak mengingatkan kita hambaNya supaya sentiasa berserah diri pada Allah semata. Ancaman dan ganjaran yang Allah sertakan dalam ayat ini adalah untuk mendidik hati kita, mentarbiyah kita supaya tahu batas-batas seorang muslim. Supaya tak terpesong dan tidak terpaling dari jalan yang diredhai oleh Allah.

 

Dinding bising (1)

Sometimes, when you think everything is so bullshit, and all the feeling that pile up on your mind and heart is unbearable…

You think you needed someone to talk to… To rant on and on, on whatever stupid ridiculous thing that you had in your mind…

You think you need somebody to hear you out…

But, that somebody that you think that will hear you out… Won’t ever heard you perfectly and be convincing enough to cool down your anger, resentment or whatever stupid-ridiculous-melancholy thingy feelings that you had…

After a while, you just stop talking on the matter… Live your life half-heartedly…

Seriously…

That’s what I’d been doing for the past few weeks..

I need someone to hear me out…

Someone who sit there and just listen…

Someone who pretended he/she hear me heartily… (even by the fact, he/she did not!)

Someone, who can care for me… Do little something that can cheer me up…

But I found nobody..

I’m started to feel lonely…

That’s when it comes the moment I’ve been said to myself – LONELY become LONELIER… (stupid me!)

And I just pretended I love everything that gonna slip through my hands by any minutes or any seconds…

But, that unbearable stupid-ridiculous feeling won’t go away…

So, I started to have every minute and every second conversation to Allah… it may sound too absurd to some people… but, I really need someone to talk to… (unfortunately, I don’t have one… hahaha)

And, the feeling just get pile up…

End up, I feel angry over myself…

The resentment won’t had enough… I just get angrier by times… And things are too difficult to complete even a simple task!

I start to shut every single doors open before… I never let anyone entering my world again…

I started to believe that everything is so ridiculous…

Even thinking to resign and want to runaway to anywhere…

Seems lost… Perfectly lost!

Pergi usrah pon, half-heartedly! Can you imagine that?

I can’t bare with the feeling… Thought I’m gonna explode myself like a timebomb…

But, Allah is too sweet and too kind on me…

He sent His sweet few words, through people that I conversed with…

He sent His cotton candy comfort in a way that I can’t ever imagine before…

Honestly, I never imagine that I can have that single comforting words from people who I never ever thought to…

And, sure enough.. Allah tu laaa yang ilhamkan diorang semua tu untuk cakap cenggitu…

I may not have a single person to be called as best friend or BFF or darling friend or whatever comes to that definition…

But, I know Allah won’t leave me…

I may not perfectly recover from the unbearable stupid-ridiculous-melancholy feelings that been haunting me for the past 2 months… I may not recovered it at all..

But, at least, this unwanted-melancholy feeling, made me knew that, it been there for a reason…

Untuk sebab yang sangat pasti…

Sebab Allah want me to have Him only…

Sebab Allah nak rasa kebergantungan pada Dia tu memang semata pada Dia…

And, yes… I feel that… even, being me, I have doubts on myself about being so stupidly oversensitive on things that not related either for my life… (Hahaha…)

And I know, somehow or rather… Allah love me so much.. That he can’t dare to leave me alone… (Even I’m a loner by myself…)

Dan, aku tak tahu kenapa aku menaip mende ni dalam English… hahaha….

Pemekik blog picisan

Aku bukan nak jadi penulis novel…

Ermmm…

Ok, aku tipu…

Dulu, masa kecik-kecik, dari sekolah rendah bawa ke sekolah menengah, cikgu penulisan selalu puji karangan aku… So, masa tu ada laa jugak tanam dalam hati cita-cita nak jadi penulis novel…

*Heh!*

Tapi, aku ni… Hangat-hangat tahi ayam je kadang-kadang…

Macam PillowTalk punya rant tu… Actually, dah lama dah aku tulis.. Tapi, sampai mana ntah, aku terus kelam… Idea ada, tapi, bila ditulis, jadi bukan macam yang aku nak…

Sudahnya, aku peram ia… Entah nak jadi pekasam, atau sampah…

Tapi, aku macam sayang pulak kan dengan cerita tu…

Sebab aku dah macam muak dengan novel-novel yang bertebaran atas rak kedai buku… Semua tak habis-habis nak cerita pasal cinta yang serba fantasi dan serba caca-marba…

Jadi, aku nak buat cerita yang boleh educate orang… Bukan buat orang terus hidup dalam alam fantasi sampai tak bangun-bangun kea lam relaiti…

Tapi…

Macam aku kata…

Sebab aku ini hangat-hangat tahi ayam…

Cerita ada, idea ada… Tapi, bila tulis ke laut…

Dan, ia dah ditulis lama, sejak awal tahun dahulu… Tapi… Aku rasa kurang yakin nak bagi orang ramai baca…

Hahahaha…

Jadi, kalau kalian sudi baca dan bagi penambahan idea… Silalah… Kalau tak… ia bakal jadi tergantung entah kenapa… Aku ini kadang-kadang ideanya banyak mahu menulis itu ini… Tapi, ia jadi berterabur macam apa…

Dan, aku bukan mahu jadi seperti Hlovate… Dan, ia, beliau memang penulis hebat… Aku sekadar memandang dia sebagai seorang yang mampu mengekspresi rasa dengan bahasa bersahaja yang dibaca dengan lunak dan sampai tertikam dalam hati…

Dan, aku hanya si pemekik di blog sendiri yang jarang dikunjungi…

Hahahaha

Perak Aman Jaya…

1381623_632467476803381_785020353_n

Perak negeri kedua termiskin di Malaysia…

*ok, ketawa kejap…*

Oh, Cik Sya tetiba rasa nak tulis pasal hal ni…

Lantak laaa kot, tetiba orang dok cakap gila politik plak kan? Tapi, this is an ugly truth yang semua orang kena tahu…

Betul…

Mengakui yang Perak ni negeri msikin… Tak payah tengok jauh, tengok diri sendiri dan jiran tetangga dah cukup…

Contoh terbaik, Manjung ni je laaaa…

Aku sebagai pekerja Vale, patut rasa bersyukur… Sebab, sekurang-kurangnya, gaji ku tidaklah sama dengan kawan-kawan lain yang bekerja dengan kadar gaji yang tak masuk dek akal…

Cuba bayangkan…

Saat harga gula, petrol, minyak masak, tepung dan segala mak bapak barang keperluan… Hatta rumah pun naik harga mencanak-canak… Takat gaji orang Manjung ni, berapa?

SPM – RM900 (ini gaji minimum yang ditetapkan kerajaan)…

Hakikat, masih ada majikan di Perak ini yang menggaji pekerja yang bertaraf SPm dengan gaji hanya RM500 – RM700…

Diploma – RM900 – RM1000

Kalau demand lelebih, memang kena bahasa… Katanya, Perak masih affordable lagi kos hidupnya!

*Hakktuiiih!*

Ijazah – RM1200 – RM1800

Itu pun, kalau dipinta, diberi alasan berjela… Tak de pengalaman… Baru grad setahun dua… Fresh grad… Tak reti buat kerja… Bla bla bla bla… Dan masih, dengan alasan yang sama… Living cost di Perak masih di takuk boleh makan dengan gaji banyak tu!

Huh! Sangat tak masuk akal!

Apa mereka ingat, orang beli beras dengan pasir?

Apa mereka ingat, kereta orang-orang Perak bergerak pakai kuasa air?

Atau mereka fikir, orang-orang Perak ni, masak lauk dengan tanah gamaknya!

Tak sedar ke atau memang sengaja melabangkan telinga, membutakan mata?

Petrol naik, effect 1 Malaysia…

Beras naik, effect 1 Malaysia…

Gula naik, effect 1 Malaysia…

Nah! Kau agung-agungkan sangat kan dengan konsep 1 Malaysia tu?

Kenapa hal-hal ekonomi ni, kau tak 1 Malaysiakan pulak?

Cessss…

Dengan harga rumah yang serba merapu… Ikut  suka dia je nak naik tanpa ada had…

Dengan gaji macam tertera di atas… Kau rasa, mampu orang nak beli rumah?

Mana ada rumah harga RM50,000? Kalau ada, mari khabarkan pada aku!

Paling rendah yang ada di pasaran pon, RM150,000… Jadi kau mahu tengok orang Perak jadi gelandangan?

Kenapa Perak jadi negari seumpama mati?

Sebab si anak muda dah tak betah nak cari rezeki di sini…

Kemudahan asas memang kurang sekali…

Bas? Huh! Paling benci dengan bas Perak Aman Jaya tu… Tak mencukupi… Tak merata-rata di sana sini…

Ada laaa 4-5 buah… boleh dibilang dengan jari.. Sangat tak effektif… Dan sangat selektif…

Jadi, pilihan apa yang anak muda Perak ini ada?

Duduk dengan mak ayah? Habiskan beras tiap bulan?

Nak hulur pada mak ayah pon terkadang ketar jari tangan dan kaki…

Kos hidup sama macam KL, macam Selangor… Tapi, masih… Gaji takat tu jugak…

Pembangunan yang tak seberapa… Dok nak sibukkan Manjung ni dengan segala macam mak datuk… Tapi, gaji had tu, had tu jugak!

Kesian tahu dekat kawan-kawan aku yang tak sempat hujung bulan dah kais-kais….

Aku faham rasa malu mereka bila dah bekerja, dah besar panjang… Masih nak mengadu ngan mak ayah tiada duit dan tak cukup modal buat nak isi minyak kereta…

Tapi, pilihan apa yang mereka ada?

Lepas tu, si balaci bodoh sombong ni…

Ada pulak dia kata, Perak diperintah PR?

Hoh! Kau belajar takat mana? Sejak bila si MB Perak tukar parti?

Katanya, kemiskinan rakyat Perak disebabkan PR yang memerintah…

Hebat laaa PR macam tu… MB Perak dari BN… Tapi, PR yang perintah Perak… Hebat! Hebat! Hebat!

*Clap! Clap! Clap!*

Ntah hape-hape… Kot ye pun tak belajar, bodoh sombong benor nak amik tahu hal politik… Jangan laa membodohkan diri tahap abadi gitu!

Huh!

Benci aku nak cakap dengan orang-orang bodoh ni… Serius!

So, MB Perak… Kau nak kata, untung laaa kau kerja Vale… Tak payah banyak bunyi dekat aku?

Sini… Aku nak cakap…

Aku kesian dekat kawan-kawan aku… Mereka kembali ke Perak dengan harapan nak jaga mak ayah.. senang, sakit pening semua depan mata…

Dah kalau gaji sendiri pon nak buat beli seluar kecik dengan baju kecik pon tak lepas… Apa hal?

Bukan tahap miskin dah… Papa kedana dah!

So, masih nak terkejut terkujat dengan kajian ni?

Nyata laaaa kau sedap-sedap je duduk atas kerusi  tu dengan makanan serba mewah… Rumah besar bertingkat-tingkat… Kereta mewah bagai… Tapi satu benda untuk rakyat sendiri pon kau tak mampu nak bagi!

Dan, kau kata kau terkejut dengan hasil kaji selidik yang aku yakin dah di edit ni?

Kau, sila turun padang! Serius! Turun padang… Tengok masalah rakyat!

Tu belum kira kes budak minum air ketum, ada penguasa pon join kenduri sekali!

Kau tahu?

Kau tahu tak?

Huh! Mesti kau tak tahu jugak!